Gezocht: diepe betekenis

Talk that talk

“Ehh.. balen..” stottert de jongen uit die ik ongeveer een uurtje geleden in de bloemenbar heb leren kennen. Hij weet kennelijk totaal niet hoe hij zich moet gedragen en waar hij moet kijken, neemt nu nerveus een slok van zijn drankje. Awkward. “GRAPJE!” schreeuw ik, en de spanning maakt plaats voor verwarring en vervolgens opluchting op zijn gezicht. “Oh, ik schrok me kapot” lacht hij. Nailed it! denk ik tevreden.

Deze was nog ongemakkelijker dan normaal.

Het is eigenlijk een beetje een hobby geworden, de gezichten die ik te zien krijg wanneer ik een antwoord geef waarop echt geen goede reactie mogelijk is. Ik bedoel hoe moeten mensen dan ook reageren? Ik heb geen idee wat ik zelf zou zeggen.

Want hoe kut is het als je echt een tattoo met de naam van je ex op je arm hebt staan?  (De jongen in de bar vroeg me wat mijn tattoo betekent, waarop ik antwoorde de naam van mijn inmiddels ex-vriend..)  Hoe erg spijt heb je dan, ook al is je levensmotto iets richting “no regrets”. Maar goed, wat andere mensen daarvan denken zou je eigenlijk helemaal niks moeten uitmaken. Jij doet lekker met jouw lichaam wat je wilt en je hoeft je absoluut niet te verantwoorden.

Image

Toch boeit het mensen iets teveel. Dat zie ik gewoon terug in het feit dat mensen betekenissen gaan verzinnen voor tattoos om zich toch een soort van te verantwoorden. Vaak is men van mening dat een tattoo alleen mooi is wanneer er een diepe betekenis aan vastzit. Ik vind dat gewoon dikke bullshit.Wat als iemand iets gewoon mooi vindt en van tattoos houdt? Dan hoeft het toch niet per se aan je overleden huisdier opgedragen te zijn? Waar mijn nekhaar al helemaal van overeind gaat staan zijn mensen die al een plaatsje hebben gereserveerd voor het woordje “oma” als ze overlijdt, en dat ook gewoon vrolijk rondvertellen. Terwijl oma nog levendig rondspringt op de bridgeclub en nog lang geen zin heeft om te gaan.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het wel degelijk mooi wanneer een tatoeage een betekenis heeft. Een soort van herinnering aan iets, speciaal voor jezelf. Of iets waar je je graag aan wilt houden. Zelf heb ik er ook twee die voor speciale tijden staan. Ik vind alleen dat een tattoo op zich geen betekenis nodig heeft, ik zou er zo eentje laten zetten puur omdat ik hem mooi vind. Toch blijft het de meest gestelde vraag aan tattoo hebbers: “oh en wat betekent het dan?!”  Men verwacht een antwoord dat dieper gaat dan menig zelfhulpboek. Waarom niet gewoon een smiley omdat het grappig is? Of een mandala gewoon omdat je dat mooi vindt? Wat doet het geen diepere betekenis hebben af aan de schoonheid van een tatoeage? En betekenis of niet, ze verrimpelen net zo lekker hard als we het geluk hebben oude besjes op een bridge club te worden.

Oh ps. Het is niet de naam van mijn ex, er staat love is enough. Diep he.

Leave a comment